Dragi Antonio,
Dakle i u Toskani vodite računa i pamtite svoje pretke. Crtež vašeg porodičnog stabla je sasvim OK. Ne izvinjavajte mi se nedostatkom crtačkog talenta, on u ovom slučaju nije presudan, sasvim jasno mogu da pratim vašu "lozu" sve od Đakoma zvanog "Tabacchino". Vaš predak se bavio uzgajanjem i prodajom duvana te otud kažete njegov nadimak koji je vremenom modifikovan i prerastao u porodično prezime. Smatram za sasvim prirodno da je i švercovao duvan, slične stvari su se dešavale i na našim prostorima.
Pažljivo čitate moja pisma Dragi Antonio, zapazili ste ono :“...1905 kada su se tu doselili.“ Moj đed je, imao je 35 godina, zajedno sa snahom, (brat mu je poginuo u borbi sa Turcima), njena dva sina, svoja bratanca i još nekoliko porodica prebegao iz Crne Gore u Srbiju i naselio se u okolini L. Đedov brat od strica je bio školski drug (u Švajcarskoj) srpskog Kralja Petra I Karađorđevića pa mu se posle likvidacije nekoliko najbližih rođaka pripadnika napredne omladine Crne Gore koji su se suprotstavljali apsolutizmu Kralja Nikole, obratio za pomoć i dozvolu da se nasele u Srbiji. Kralj im je predložio Kosovo i Metohiju kao plodan i bogat kraj a i dosta naseljen Crnogorcima. Po priči moga oca, nekoliko meseci su obilazili Kosovo i Metohiju, sretali se s rođacima i zemljacima, s Šiptarima (Albancima) i na kraju rekli Kralju Petru kratko i šturo: "Ovi Šiptari nijesu ka naši Oti i Krasnići, mi bismo neđe drugo ako se može!?"
Elem, pronašli su jednu kosu obraslu hrastovom šumom u blizini L., platili vlasnicima iz obližnjeg sela po dogovoru, Kralj im je dodao koliko je falilo. Svet oko njih je bio pitom, vredan i radan, nikada između njih nije došlo do bilo kakvog konflikta. Iskrčili su šumu, sagradili kuće, zasnovali porodice, rađali decu... Za njima su nešto kasnije došle i druge porodice. Svoje malo selo nazvali su Petrovac, uvek sam mislio zbog preovlađujućeg prezimena a otac mi je nekoliko godina pred smrt, rekao da je selo dobilo ime po Kralju Petru.
Ispričaću vam zanimljiv primer o značaju reči, gostoprimstvu, običajnom pravu... a u vezi sa krvnom osvetom, koja je nekada davno imala svoja pravila utvrđena Zakonom Leke Dukađina. U vreme velike gladi (počezak XIX veka) a bilo je još velikih gladi, jedan moj saplemenik je oteo/ukrao ovcu iz stada koje su čuvali Arbanasi. Pojurili su za njim, nastalo je puškaranje i on je ubio jednog od čobana. Batalio je ovcu i bežeći naišao na jednu kuću, zalupao na vrata i potražio spas. Starina koji mu je otvorio vrata obećao mu je zaštitu. Nešto kasnije na vrata je hrupila potera i ispostavilo se da je ubijeni čobanin sin starca koji ga je uveo u kuću! Starac mu se obratio: "Primio sam te pod svoj krov, neće ti ni dlaka s glave faliti, nahraniću te, napojiti i otpratiti do tvojih ali znaj da mi duguješ krv. Kad krv uzavri, doćićemo po tvoju glavu." Po predanju krv ubiijenog se sipala u čašu i kada bi počela da peni, vri, kad uzavri, to je bio znak da je došlo vreme da se "naplati dug." Kako je rekao tako se i zbilo. Kada nekog pustiš u kuću, pod svoj krov, on je od tog trenutka pod tvojom zaštitom, garantuješ svojim za njegov život. To je važilo i za Arbanase i za Kuče. Gostoprimstvo je bilo svetinja i nerazdvojivo od zadate reči i čuvanja obraza, časti.
Reditelj Zdravko Velimirović je pre više godina snimio izuzetno dobar film o krvnoj osveti baziran na Zakonu Leke Dukađina. Leka, rođen u kraju Dukađin u severnoj Albaniji, poštujući običajno pravo a istovremo pokušavajući da reši i uvede pravila u raznorazne odnose među ljudima u svom narodu, postao je u neku ruku zakonopisac, tvorac Zakonika. Krvna osveta je od davnina pratila i bila sastavni deo običaja i života planinskih naroda a poglavito Arbanasa i Crnogoraca. krvna osveta je znala da se lančano protegne i na više od sto godina. Elem, u filmu (ponavljam, ređenom po Zakonu Leke Dukađina) ubica i od porodice određen član, u prisustvu odabranih viđenih ljudi, dobijaju po pištolj i na znak pucaju jedan na drugoga sa kratkog odstojanja. Bez obzira na ishod, time je krvna osveta bivala završena. U filmu je radnja smeštena u korito uskog, strmog i visokog kanjona Cijevne, koja leti presuši i ostavi za sobom dno od oblutaka veličine dečje pesnice. I sam ambijent je doprineo upečatljivosti i uverljivosti.
Postojala je (postoji i danas) i institucija nazvana „Umir krvi“. Da bi se stalo na put dugotrajnom krvoproliću, porodica ubice se obraćala plemenskom savetu i najviđenijim ljudima da posrduju kod porodice ubijenog, što se završavalo ili odbijanjem ili pristankom da se Krvna osveta prekine, uz nadoknadu u novcu a najčešće u stoci.
Vremenom se Krvna osveta izrodila u ubijanje ne samog ubice, već se gledalo da se ubije osoba čija će smrt za porodicu i pleme pretstavljati posebnu tragediju.
Sticajem okolnosti, dva puta sam kao dete prisustvovao izvršenju Krvne osvete.
Mučna je ovo tema, zar ne?
2 коментара:
hajde, još pripovedaj!
Kako to umir krvi?
Ispričaj to detaljno..
Anonomni/a čemu to skrivanje. Tražiš od mene da pripovedam, da ispričam detaljno, ja sam tu svojim imenom i prezimenom a ti si "neko" bez imena i prezimena. Ako si pročitao podnaslov Bloga, mogao/la si da shvatiš da ne pišem po narudžbini nego samo kada osetim potrebu. Što se tiče "Umira krvi" mislim da sam napisao onoliko koliko sam tada smatrao da treba da napišem.
Постави коментар