уторак, 22. јануар 2008.

ČETRDESET SEDMO PISMO

Dragi Antonio Potsećate me na Hamurabijev zakonik i princip "oko za oko, zub za zub", na Vendetu.... u pravu ste, zaista se taj način uzimanja pravde u "svoje ruke" proteže kroz vreme i nije ograničen prostorom. Na žalost, održao se u nekim sredinama do danas.

Vrlo je verovatno da „vučem“ neke traume. Ja ih nisam svestan niti sam pokušavao da ih potražim i pronađem. S vremena na vreme se setim događaja, kao što se to desilo u poslednjem pismu, u mozgu su mi jasno i precizno ocrtani kao da se dešavaju ovog trenutka, Pamtim detalje, sitnice iako je od tada prošlo više od pedeset godina. To je naravno lako objašnjivo, takvi prizori se duboko urezuju u pamćenje i neizbrisivi su.

Znam da u Italiji već nekoliko vekova postoji "kolonija" Albanaca. To su uglavnom potomci onih koji su pred Turcima, predvođeni Đerđ Kastriotom - Skenderbegom, prebegli, naselili se i vremenom italijanizirali. Migracije su išle u svim pravcima, tako da potomaka Crnogoraca i Albanaca ima u okolini Šibenika, Zadra a u Istri se nalazi selo Peroj naseljeno čistim Crnogorcima. Uspeli ste da pronađete Zakon Leke Dukađina! Nisam ga čitao osim u fragmentima a što se tiče sakupljanja krvi ubijenog u čašu, ako ga niste pronašli u Zakonu, siguran sam da se (iako nemam knjigu pri ruci) podaci nalaze u knjizi Marka Miljanova ŽIVOT I OBIČAJI ARBANASA. Ah, da! Šljive koje su pripremane za Slatko, stavljane su prvo u kreč da odstoje izvesno vreme pa se onda tanka kožica lako skidala s njih a zatim je počinjao proces pravljenja Slatka. To znam jer sam u detinjstvu slušao stare iskusne domaćice kako podučavaju moju majku. Slatko od tako spremljenih šljiva za mene je vrhunska poslastica. Običaj koji se sada retko sreće osim ponegde na selu, je bio da se gostu na lepoj tacni u posebno za to napravljenoj staklenoj posudici, ponudi Slatko i voda, najbolje hladna, ukusna bunarska voda. Slatko se pored mojih omiljenih šljiva, pravi(lo) od višanja, trešanja, komadića drugog voća, mladih oraha pa čak i od kora od lubenica. Kakvi su ili su bili običaji u sličnim situacijama kod vas u Toskani i Italiji? P.S. Danas sam saznao da je umrla En Benkroft. Ta žena a već sam je pominjao, za mene je bila višestruko privlačna : kao izuzetna glumica, ni njen glas me nije ostavljao ravnodušnim a i fizički me privlačila iako se za nju ne bi moglo reći da je bila Sex bomba.

Budite mi vedri i zdravi, vaš M.P.

Нема коментара: